دستگاه تصفیه هوا رومیزی|دستگاه تصفیه هوا|دستگاه تصفیه هوا خانگی

623  تعداد بازدید  |  سه شنبه 17 اسفند ماه 1400

می دانیم که دستگاه تصفیه هوا برای زندگی امروزی ضروری است، پس لازم است اصول کار دستگاه تصفیه هوا را بررسی کنیم تا متوجه شویم که یک دستگاه تصفیه هوا چگونه میتواند چنین تأثیر بالایی در کیفیت هوا داشته باشد، در این رابطه کووی پاسخگوی شما خواهد بود.

اصول کار دستگاه تصفیه هوا

 

می دانیم که دستگاه تصفیه هوا برای زندگی امروزی ضروری است، پس لازم است اصول کار دستگاه تصفیه هوا را بررسی کنیم تا متوجه شویم که یک دستگاه تصفیه هوا چگونه میتواند چنین تأثیر بالایی در کیفیت هوا داشته باشد، در این رابطه کووی پاسخگوی شما خواهد بود.

 

دستگاه تصفیه هوا عمدتا از موتور، فن، صفحه فیلتر هوا و سایر سیستم ها تشکیل شده است. اصول کار دستگاه به این ترتیب است که: موتور و فن موجود در دستگاه باعث گردش هوای داخل خانه می شود و هوای آلوده پس از عبور از صفحه فیلتر هوا در دستگاه حذف یا جذب می شود.

 

 

 

 

انواع دستگاه تصفیه هوا

 

1. با توجه به روش تصفیه

فیلتراسیون : فیلترهای هوا در دستگاه تصفیه هوا از غربال های ریز استفاده می کنند که ذرات هوای در گردش را فیلتر می کنند. به خاطر داشته باشید، هرچه الک استفاده شده ریزتر باشد، ذرات کوچکتری را به دام می اندازد و کارایی آن را بیشتر می کند. به عنوان اصلی ترین نوع دستگاه تصفیه هوا در بازار، دستگاه تصفیه هوا مجهز به سیستم فیلتراسیون، می تواند بو ، گرد و غبار و غیره ، ضد عفونی و فیلتر کند.فرایند آن به این صورت است که: ابتدا از فن برای پمپ کردن هوا به داخل دستگاه استفاده میکند  و سپس هوا را از طریق فیلتر داخلی تصفیه میشود. دستگاه تصفیه هوا از نوع فیلتر از فیلتر کربن فعال + فیلتر HEPA + فتوکاتالیست + فیلتر جذب الکترواستاتیک + اشعه ماوراء بنفش برای تصفیه هوا استفاده می کند. کربن فعال و سایر مواد عمدتا فرمالدئید، تولوئن، زایلن، آمونیاک و سایر مواد مضر را جذب می کنند. فیلتر HEPA می تواند گرد و غبار و ذرات قابل استنشاق را نیز فیلتر کند

دستگاه تصفیه هوا بدون فیلتر: در مقایسه با محصولات از نوع فیلتر، بزرگترین مزیت جمع آوری گرد و غبار با روش الکترواستاتیک استفاده از ولتاژ بالا برای جذب گرد و غبار است، حتی ذرات بسیار کوچک نیز می توانند به خوبی جذب شوند و دستگاه تصفیه هوا کارامد خواهد بود. از آنجایی که این روش به جای تکیه بر صفحات فیلتر، به جذب الکترواستاتیکی متکی است، معایبی نیز دارد، مانند آلودگی ثانویه و تولید ازن. بنابراین، کاربران باید در صورت استشمام بوی تند پنجره ها را برای جابه جایی هوا باز کنند و تمیز کردن آن چندان راحت نیست. به دلیل تجربه جامع ضعیف، سهم بازار این نوع دستگاه تصفیه هوا در حال حاضر زیاد نیست

 

 

2. با توجه به سناریوهای استفاده

دستگاه تصفیه هوا خانگی بزرگ و متوسط: چنین محصولاتی نیز در حال حاضر رایج ترین و کاربردی ترین محصولات تصفیه هوای خانگی هستند که  سناریوهای کاربردی اصلی آن ها اتاق نشیمن، اتاق خواب و سایر فضاهای بزرگ است. مساحت قابل استفاده محصولات عمومی حدود 10-150 متر است

دستگاه تصفیه هوا خودرو: اگر در شهرهای بسیار آلوده زندگی میکنید کیفیت هوا در ماشین های شما فوق العاده بد است ، یک دستگاه تصفیه هوا مخصوص برای تصفیه هوا خودرو، فرمالدئید انواع بو و سایر آلودگی های خودرو را حذف میکند به این منظور این دستگاه باید به گونه ای باشد  که بتوان آن را در خودرو قرار داد. پس ساختار دستگاه تصفیه هوا  و ناحیه فیلتر آن باید کوچک باشد

 

 

 

3. با توجه به هدف عملکردی

فیلتر هپا: اکثر کاربرانی که دستگاه های تصفیه هوا خریداری می کنند امیدوارند که دستگاه تصفیه هوا بتواند PM25 را در خانه فیلتر کند. در ابتدا هوای خانه از طریق چرخش فن داخلی به داخل دستگاه مکیده می شود. هنگامی که هوا از فیلتر HEPA عبور می کند، PM2.5 و سایر ذرات معلق توسط فیلتر رهگیری می شوند. هوا از طریق شکاف فیلتر تخلیه می شود و کاربر هوای تمیز دریافت می کند.

 

فیلتر کربن فعال – در این فیلترها از اصل جذب کربن فعال دانه ای استفاده میشود. هنگامی که هوا از کربن فعال عبور می کند، گازهای آلی موجود در هوا مانند فرمالدئید، متانول، اترها، بنزن و غیره بر روی سطح کربن فعال جذب می شوند تا بوهای موجود در هوا را از بین ببرند.

 

فیلتر های نور uv -در برخی از انواع دستگاه تصفیه هوا  به عنوان یک تکنولوژی اضافه از لامپ های  uv استفاده می شود با استفاده از اشعه ماوراء بنفش این لامپ ها، باکتری ها و ویروس های موجود در هوا کشته یا غیرفعال می شوند. از این تکنولوژی بیشتر در دستگاه تصفیه هوا بیمارستانی و یا برای ایزوله کردن محیط ها از انواع ویروس و باکتری می توان استفاده میشود.

 

یونیزاسیون : دستگاه تصفیه هوا با استفاده از یونیزاسیون، یون‌هایی با بار منفی در هوا آزاد می‌کند که آلاینده‌ها را جذب کرده و به سطوح می‌چسبد و آنها را از هوای محیط خارج می‌کند. این فرآیند یک جنبه منفی نیز دارد، یونیزه کننده های هوا به دلیل انتشار اوزون شناخته شده اند که برای سلامتی مضر است - به ویژه برای بیماران آسم و کودکان که هر دو ریه های ظریفی دارند.

 

بیشتر بدانید:

 

خانه خود را برای بهار آماده کنید

چگونه دستگاه تصفیه هوا به کاهش استرس و بهبود سلامت کمک می کند؟

با دیدن این نشانه ها فیلتر دستگاه تصفیه هوا خود را تعویض کنید

سطح صدا دستگاه تصفیه هوا در چه حدی است؟

تعیین بهترین مکان در خانه برای قرار گیری دستگاه تصفیه هوا